(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2016 | Begroting 2017
| Begroting 2017
| Realisatie
| Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.328 | -2.420 | -3.040 | -3.219 | -179 |
Baten | 3.010 | 2.264 | 2.526 | 2.985 | 458 |
Saldo | -1.318 | -156 | -514 | -235 | 279 |
Het programma Bereikbaarheid heeft per saldo een voordeel van € 279.000 . Dit komt door € 179.000 hogere lasten en € 458.000 hogere baten.
Toelichting | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten fietsparkeren binnenstad | - 124.000 | - |
Lagere beheerlasten verkeersborden/VRI's | 124.000 | - |
Hogere apparaatskosten verkeersveiligheid | - 179.000 | - |
Hogere bijdragen Vervoerregio Amsterdam | - | 340.000 |
Hogere opbrengsten parkeren | - | 118.000 |
-179.000 | 458.000 |
Fietsparkeren binnenstad
Bij de jaarrekening 2016 is gemeld dat dit project niet in het lopende boekjaar was afgerond en in 2017 zou worden voortgezet. De hieraan verbonden kosten van € 124.000 zijn destijds abusievelijk niet opnieuw in de begroting 2017 opgenomen.
Beheerslasten verkeerslichten/VRI's/verkeersborden
Bij verkeerslichten zijn er minder electrakosten geweest (€ 15.000) en is het budget onderhoud onderschreden met € 64.000. Ten aanzien van deze laatste post wordt onderzocht in welke mate de verhaalbare schaden aan verkeerslichten van invloed is geweest op de onderschrijding.Aan de route informatiepanelen zijn in 2017 nauwelijks onderhoudskosten geweest (voordeel € 22.000 VRI's). Daarnaast is € 22.000 minder besteed aan onderhoud verkeersborden. Deze onderhoudskosten fluctureren met werkzaamheden in de openbare buitenruimte. De jaarlijkse onderschrijding ervan bevat een structurele component.
Hogere apparaatskosten verkeersveiligheid (structureel)
Bij het opstellen van de begroting zijn aannames gedaan over de mate van verhaalbaarheid van kosten voor advisering op (her)ontwikkelprojecten. In de praktijk blijken de werkzaamheden echter meer in de lijn te liggen van de reguliere overheidstaak tot behoud van de verkeersveiligheid en doorstroming in de bestaande stad. De doorbelasting van apparaatskosten voor deze taak zijn € 179.000 hoger dan geraamd.
Hogere bijdragen Vervoerregio Amsterdam
In 2017 zijn incidenteel € 340.000 hogere (lumpsum) subsidiebijdragen en hulpimpulsen geacquireerd voor projecten die reeds zijn afgerond binnen beschikbare middelen.
Hogere opbrengsten parkeren
In 2017 zijn voor € 118.000 hogere parkeerheffingen geïnd.
Er zijn geen reserves in dit programma.
Verkeerscirculatie Binnenstad
Het krediet verkeerscirculatie binnenstad is, in combinatie met de hulpimpuls van de SRA, ingezet voor de herinrichtingen Neckerstraat-Neckerdijk en Nieuwstraat-Westerstraat. De herinrichtingen zijn in respectievelijk 2016 en 2017 afgerond.
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
Bijdragen Vervoerregio Amsterdam | - | € 340.000 |