Overeenkomstig artikel 26 BBV verantwoorden we in deze paragraaf wat we in de paragraaf Lokale heffingen bij de begroting hebben opgenomen.
In onderstaande tabel staat inzichtelijk welk percentage kostendekkendheid in de bijgestelde begroting was geraamd en in de rekening is gerealiseerd.
Tabel kostendekkendheid product afvalverwijdering
Bedrag in € | Primitieve begroting 2017 | Bijgestelde begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|---|---|---|
Lasten | 11.198.837 | 9.461.245 | 9.663.790 |
Btw | 1.233.486 | 1.233.486 | 1.233.486 |
Overhead | 1.306.776 | 1.249.655 | 1.249.655 |
Totaal lasten | 13.739.099 | 11.944.386 | 12.146.931 |
Baten | 13.558.687 | 12.130.763 | 12.200.241 |
Saldo | 180.412 | -/- 186.377 | -/- 53.310 |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing | -/- 180.412 | -/- 180.412 | -/- 180.412 |
Dotatie voorziening afvalstoffenheffing | 366.789 | 233.722 | |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief afvalstoffenheffing hielden we rekening met € 1,2 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. In 2016 was € 881.074 beschikbaar in de voorziening afvalstoffenheffing. Hiervan is in 2017 € 180.412 onttrokken voor het tarief afvalstoffenheffing 2017. Door een positief resultaat over 2017 hebben we € 233.722 aan de voorziening afvalstoffenheffing toegevoegd. Van het totale saldo (€ 934.384) is € 293.692 betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing 2018, € 360.746 bij de tariefstelling van 2019, € 196.612 bij de tariefstelling van 2020 en € 83.334 bij de tariefstelling van 2021. Het tarief van de afvalstoffenheffing 2017 is volledig kostendekkend.
Tabel kostendekkendheid product riolering
Bedrag in € | Primitieve begroting 2017 | Bijgestelde begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|---|---|---|
Lasten | 5.982.247 | 6.445.991 | 5.399.351 |
Btw | 601.372 | 601.372 | 601.372 |
Overhead | 585.530 | 598.970 | 598.970 |
Totaal lasten | 7.169.149 | 7.646.333 | 6.599.693 |
Baten | 7.034.728 | 6.853.285 | 6.775.672 |
Saldo | 134.421 | 793.048 | -/- 175.979 |
Onttrekking voorziening gemeentelijke watertaken | -/- 134.421 | -/- 793.048 | -/- 793.048 |
Dotatie voorziening gemeentelijke watertaken | 969.027 | ||
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief rioolheffing hielden we rekening met € 0,6 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. In 2016 was € 1.197.991 beschikbaar in de voorziening gemeentelijke watertaken. Hiervan is in 2017 € 793.048 onttrokken om kosten te dekken voor doorgeschoven werkzaamheden uit 2015 en 2016. Door uitgestelde werkzaamheden in 2017 is € 969.027 gedoteerd aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Het tarief van de rioolheffing 2017 is volledig kostendekkend.
Tabel overige producten inzake kostendekkendheid
Bedrag in € 1.000 | Primitieve begroting 2017 | Bijgestelde begroting 2017 | Rekening 2017 |
---|---|---|---|
Leges Omgevingsvergunningen | |||
Lasten | 1.103 | 1.321 | 1.417 |
Baten | 1.281 | 4.481 | 4.613 |
Saldo | -/- 178 | -/- 3.160 | -/- 3.196 |
Kostendekkendheid in % | 116 | 339 | 326 |
Leges Burgerzaken | |||
Lasten | 1.244 | 1.464 | 1.453 |
Baten | 1.229 | 1.402 | 1.422 |
Saldo | 15 | 62 | 31 |
Kostendekkendheid in % | 99 | 96 | 98 |
Leges Begraafplaatsen | |||
Lasten | 806 | 810 | 889 |
Baten | 724 | 724 | 728 |
Saldo | 82 | 86 | 161 |
Kostendekkendheid in % | 90 | 89 | 82 |
Leges Markten | |||
Lasten | 131 | 136 | 135 |
Baten | 194 | 194 | 135 |
Saldo | -/- 63 | -/- 58 | 0 |
Kostendekkendheid in % | 149 | 143 | 100 |
Gerealiseerde aantallen beïnvloeden voor de meeste leggessoorten het percentage kostendekkendheid. Die zijn variabel en niet altijd goed vooraf in te schatten. De lasten betreffen voornamelijk personeel en zijn minder variabel.
Tabel baten met betrekking tot de lokale heffingen
Soort | Raming 2017 voor wijziging | Raming 2017 na wijziging | Werkelijk 2017 | |
---|---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting (OZB): | ||||
- gebruikers (alleen bedrijven) | 1.973.3771 | 1.791.410 | 1.793.405 | |
- eigenaren | 10.480.711 | 10.493.437 | 10.498.127 | |
Belasting op roerende woon- en verblijfsruimten (RWB) | 11.658 | 11.658 | 14.372 | |
Afvalstoffenheffing | 10.918.880 | 10.887.994 | 10.905.466 | |
Reinigingsrecht | 60.000 | 60.404 | 63.888 | |
Rioolheffing | 6.697.526 | 6.697.526 | 6.708.402 | |
Parkeerbelastingen | 2.254.118 | 2.266.532 | 2.381.705 | |
Precariobelasting | 234.294 | 214.294 | 177.359 | |
Hondenbelasting | 384.784 | 384.7845 | 413.354 | |
Reclamebelasting | 150.000 | 150.0000 | 148.498 | |
Leges | ||||
Lijkbezorgingsrechten | ||||
Toeristenbelasting | 50.000 | 50.000 | 40.000 | |
Marktgelden | ||||
Totaal lokale heffingen |
De heffing en inning hebben plaatsgevonden overeenkomstig het vastgestelde beleid.
Parkeerbelastingen
In 2017 zijn er 3077 naheffingsaanslagen opgelegd omdat op het moment van de controle er geen of onvoldoende
parkeergeld betaald was. Er zijn 390 bezwaarschriften ingediend (afgerond 13%) waarvan in 248 van de gevallen
het bezwaar gegrond is verklaard (afgerond 64%). Met name het betalen van parkeergeld met behulp van de
smartphone leidt tot veel toegekende bezwaarschriften. De bezwaren zijn toegekend omdat bijvoorbeeld er wel
parkeergeld betaald was, maar dit op het moment van de controle niet vastgesteld kon worden door de controleur
door storingen met de handterminal. Ook worden er veel vergissingen gemaakt door de parkeerders bij het
aanmelden van het kenteken met de smartphone bij één van de belproviders. Er is in die situaties wel parkeergeld
betaald, maar er is een fout gemaakt bij het ingeven van het kenteken of bij het ingeven van het nummer van de
parkeerautomaat. Jurisprudentie van de belastingrechter wijst uit dat in dat soort situaties het bezwaar moet worden
toegekend omdat de parkeerbelasting is betaald, de aanslag dient te worden vernietigd.
Hondenbelasting
In mei 2017 is de jaarlijkse huis-aan-huis controle uitgevoerd voor de hondenbelasting. Deze jaarlijkse controle wordt over 1/3 deel van de gemeente uitgevoerd. De hercontrole heeft in totaal 308 nieuwe aanmeldingen voor de hondenbelasting opgeleverd.
Reclamebelasting
Op 24 juni 2015 is de verordening Reclamebelasting vastgesteld. Vanaf 1 juli 2015 is reclamebelasting geheven.
De opbrengst reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte perceptiekosten overgemaakt
naar de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend (BOF). BOF organiseert activiteiten in het centrumgebied
met als doel klanten te verleiden het verblijf in de historische binnenstad van Purmerend te verlengen en te
intensiveren. In 2017 zijn er vier bezwaarschriften ingediend. In twee gevallen is het bezwaar gedeeltelijk toegekend en zijn de aanslagengedeeltelijk verminderd omdat de bedrijven waren verhuisd. Eén bezwaarschrift is toegekend omdat de reclameuiting was verwijderd, één bezwaar is ongegrond omdat er geen recht bestond op vrijstelling.
Bezwaarschriften tegen de hoogte van de WOZ waarden
In 2017 zijn er 410 bezwaarschriften (dossiers) ingediend naar aanleiding van de jaarlijkse herwaardering van de
woningen en de niet-woningen. In 2016 waren dat 375 bezwaarschriften.
Tabel kwijtscheldingen
Omschrijving | Afvalstoffenheffing | Rioolrecht (gebruik) | Totaal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
| aantal | bedrag | aantal | bedrag | verleend |
Automatische kwijtschelding 2016 | 1.405 | 469.364 | 1.405 | 95.560 | 564.924 | ||||
Automatische kwijtschelding 2017 | 1.611 | 501.703 | 1.611 | 105.490 | 607.193 | ||||
kwijschelding op verzoek 2016 | 1.044 | 305.861 | 1.044 | 62.339 | 368.200 | ||||
Kwijtschelding op verzoek 2017 | 853 | 237.772 | 853 | 49.995 | 287.767 | ||||
Totaal 2016 | 2.449 | 775.225 | 2.449 | 157.899 | 933.124 | ||||
Totaal 2017 | 2.464 | 739.475 | 2.464 | 155.485 | 894.960 |